چهاردهم فبروري روز والنتاين يا روز عشاق
ارسالي اميد دوست ارسالي اميد دوست

 

امروز، چهاردهم فبروري يا بيست و پنجم دلو، روز والنتاين است. اين روز را روز عشاق، روز دوست داشتن و عشق ورزيدن مى نامند.

 

 تاريخچه‌ى روز والنتاين به كشيشى به همين نام بر مى‌گردد. او در شهر ترنى ايتاليا مى‌زيست. كشيش والنتاين در قرن سوم ميلادى برخلاف دستور قيصر، مراسم عقد چند جفت عاشق را سازمان داد و از باغ خانه‌اش گل‌هايى به آنها هديه كرد. قيصر كلاديوس دوم از اين ماجرا آگاه شد و دستور داد تا در روز چهاردهم فبروري سال ۲۶۸ ميلادى سر از تن كشيش والنتاين جدا سازند. با ياد اين كشيش خَير، اين روز در بسيارى از كشورهاى غربى و نه تنها در اين كشورها، با مراسمى بسيار زيبا برگزار مى‌شود.

 

در فيليپين ساعت ۱۲ نيمه شب، هزاران زوج با بوسيدن يکديگر، به پيشواز روز عشاق مى روند. در جاپان زنان به همسران و همكاران مرد خود شكلات عادى هديه مى كنند و يك ماه بعد، از آنها شكلات‌هايى سفيد پس مى‌گيرند. در فنلند اين روز را به عنوان روز دوستى ها جشن مى‌گيرند. در اين روز عشاق با ارسال كارت به كسى كه دوستش دارند، مراتب علاقه‌ى خود را به او باز مى‌گويند.

 

در بعضى كشورها اما برای روز ولنتاين سختگيرى‌هايى مقرر شده است. مثلا در عربستان سعودی پليس امر به معروف و نهی از منکر گل‌فروشی‌ها را از فروش هر گل سرخ منع مى كند. گروه‌های مذهبی تندروی هند نيز عهد کرده‌اند، جلوی مراسم روز عشاق را بگيرند و شيشه‌ى مغازه‌هايی را که مبادرت به فروش اجناس مربوط به اين روز را می‌كنند، بشكنند.

آنها بر اين نظرند كه روز والنتاين، به دليل  ترويج ارزش‌های غربی پذيرفتنی نيست، زيرا در اين روز جوانان کشورهای غربی به دوست دختر يا دوست پسر خود هديه می دهند، حال آنکه در بيشتر بخش‌های  اين جوامع ارتباط بين زنان و مردان قبل از ازدواج ممنوع است.  

با دريغ که در افغانستان نيزهمچو برداشتي از اين جشن وجود داشته و شوراهای متعدد علما و روحانيون به مانند پليس های امر به معروف و نهي از منکر رژيم قرون وسطايي طالبان با وصف آنکه چهارسال و نيم از سقوط رژيم طاعوني طالبان مي گذرد،با همان روحيه بنيادگرايانه و تحجری نسبت به آزادی های فردی مخالف کوچکترين پديده زيبايي و ابراز نظر پيرامون واژه عشق و دوستي هستند، و سوگمندانه برای تبجيل از اين روز سالهای درازی در کار است تا جوانان احساس دروني شانرا بدون ترس و هراس و دور از فتوا ها و ممانعت ها ابراز دارند.

 


February 15th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي